O kole

"Pilpul oznacza dosłownie „pieprz”, a pilpulistyka zapewniać miała zwiększoną aktywność intelektualną uczniów uczelni talmudycznych, wyostrzając ich reakcje na rzeczywiste lub sztucznie wywoływane niezgodności lub sprzeczności w tekstach Gemary i innych dzieł. Pilpul wymagał ogromnej erudycji opartej na pamięciowym opanowaniu nie tylko sposobu interpretacji danego zagadnienia przez Talmud, ale również komentarzy i suprakomentarzy autorów do Talmudu. Tak nagromadzona wiedza stwarzać miała warunki dla przedstawiania własnej wykładni (chilluk). Uwaga i wysiłek wygłaszającego chilluk skupiona była na dowodzie, że powołani autorzy popełnili taki lub inny błąd logiczny w swej argumentacji, rację zaś ma wygłaszający chilluk. Jego wywody musiały być nie tylko logicznie przejrzyste, powinny być również retorycznie doskonałe."

(Zygmunt Hoffman, Od chederu do jesziwy)



Pilpul jako wywodząca się z tradycji rabinicznej metoda „intelektualnego ćwiczenia”, oparta na krytycyzmie wobec autorytetów i odwadze w przeprowadzaniu śmiałych reinterpretacji Pisma, stał się dla nas inspiracją do stworzenia koła naukowego badającego różne aspekty kultury żydowskiej. Pilpul to poważna zabawa, a jednocześnie zabawna w swej powadze sprawa. Czysty intelekt w służbie duchowych wartości. Choć wielokrotnie krytykowany przez reformatorskie prądy w judaizmie, jest dla nas ważny z dwóch powodów: stanowi esencję tradycji polskiego żydostwa, której odzwierciedlenie odnajdujemy w obrazie i stereotypie polskiego Żyda (nie zawsze nacechowanych negatywnie), a przy tym był inspiracją dla wielu przełomowych nurtów we współczesnej humanistyce (takich jak dekonstrukcjonizm). Pilpul nie jest więc dla nas wzorcem, ile raczej symbolem dziedzictwa intelektualnego Żydów, które chcemy badać.



Naszą inicjatywę rozumiemy w kategoriach platformy, umożliwiającej wymianę myśli i inspiracji, a także podjęcie konkretnych działań naukowych, edukacyjnych i animacyjnych, umożliwiających swoim członkom i wszystkim zainteresowanym realizację wszelkiego typu projektów dotyczących kultury żydowskiej i języka hebrajskiego.



W ramach nowo powstałego Koła Naukowego zawiązują się grupy badawcze zainteresowane zgłębianiem różnych aspektów kultury żydowskiej. Dotychczas utworzyliśmy:

sekcję biblijną, w ramach której wspólnie czytamy Tanach;

sekcję literatury i języka hebrajskiego;

sekcję Izraela i stosunków żydowsko-arabskich;

sekcję „Wschód-Zachód”, zajmującą się recepcją żydowskiej myśli filozoficznej i judaizmu w najdalszych zakątkach globu;

sekcję kultury jidysz, w ramach której chcemy podjąć m.in. badania w perspektywie genderowej;

sekcję historii polskich Żydów i stosunków polsko-żydowskich, zainteresowaną szczególnie pracą z pamięcią, nie tylko w wymiarze naukowym.



Przyświeca nam idea interdyscyplinarności i otwarcia na różnorodne metodologie i perspektywy, dlatego grupy badawcze mają charakter tematyczny. Czekamy na osoby chętne podjąć te tematy i podzielić się swoją wiedzą, doświadczeniem i spojrzeniem. Zapraszamy każdą osobę zainteresowaną kulturą żydowską - do wymiany myśli i pomysłów.

Chcemy też nawiązać współpracę z organizacjami promującymi kulturę żydowską, z innymi kołami naukowymi, jak również wspomagać merytorycznie organizacje pozarządowe i grupy artystyczne pracujące nad żydowską pamięcią (action research). Poza tradycyjnie rozumianą pracą naukową (na którą w tej chwili kładziemy główny nacisk) interesuje nas również podjęcie w przyszłości działań animacyjnych i edukacyjnych: organizowanie wydarzeń kulturalnych, projekcji filmowych, spotkań z interesującymi ludźmi, konferencji oraz warsztatów.

Opis firmy


Interdyscyplinarne Koło Badań nad Kulturą Żydowską Pilpul przy Zakładzie Hebraistyki Uniwersytetu Warszawskiego jest inicjatywą studentów hebraistyki, którzy pragną rozwijać i pogłębiać swoje zainteresowania tematyką żydowską we współpracy ze studentami i doktorantami innych wydziałów Uniwersytetu.

Członkowie Koła stawiają na specjalizację tematyczną (ale nie metodologiczną)w ramach mniejszych grup, która umożliwia dokładne zbadanie konkretnego kontekstu kultury żydowskiej. Z kolei współpraca pomiędzy członkami Koła, wspólne spotkania oraz prezentacja wyników pracy na forum Koła i Uniwersytetu stanowią doskonały sposób na podzielenie się pasją, która łączy nas wszystkich.